پرش به محتوا

برنج ایرانی ، که می توان نام بهترین برنج را هم بر آن گذاشت ، هم در استان های شمالی ایران کاشته می شود ، هم در دیگر استان ها. از گیلان و مازندران و گلستان گرفته تا فارس و اصفهان و خراسان شمالی . تعداد استان هایی که برنج در آنها ، به مقدار های مختلف کاشته می شود، تا 17 استان نیز گفته شده است.

برنج های ایرانی : هاشمی ، دم سیاه صدری ، طارم، علی کاظمی ، شیرودی
برنج های ایرانی : یکی از یکی بهترتر !

 

اما بهترین و محبوب ترین و اعلاترین و عالی ترین برنج هایی که معمولا در شمال ایران کاشته می شود چه برنج هایی هستند ؟ ما در این نوشته تلاش می کنیم تا به صورت کوتاه ، به بررسی برنج هایی که در استان های شمالی ایران ، یعنی گیلان ، مازندران و گلستان کاشته می شود، بپردازیم و مشخصات و ویژگی ها و صفات آنها را برای شما معرفی و با یکدیگر مقایسه نماییم.

 

برنج هاشمی گیلان
برنج هاشمی را شاید بتوان ممتازترین برنج شمال ایران به حساب آورد.

برنج هاشمی

برنج هاشمی ، برنج بلند دانه و خوش پختی است که ابتدا در روستایی در استان گیلان کشف شد ؛ به دست پرتوان کشاورز خلاق و باهوش ای به نام یوسف هاشمی که در جشنواره ملی برنج شکرانه ایران نیز به صورت رسمی از وی تقدیر شده است.

سپس به صورت گسترده تر در استان گیلان کاشته شد و پس از آن به استان های مازندران و گلستان نیز گسترش یافت. برنج هاشمی ، یکی از برنج هایی است که بیشترین سطح زیر کشت را در استان های شمالی دارا می باشد و به دلیل شکل و ساختار و پخت مناسبی که دارا می باشد، در بازار نیز طرف داران زیادی را دارا می باشد.

دقت داشته باشید که برنج هاشمی یکی از محبوب ترین برنج های گیلان و مازندران است و می توان آن را به عنوان بهترین برنج طعم دار ایرانی به حساب آورد.

این برنج ، بیشترین مقاومت را در برابر آفت های گیاهی و جانوری دارا می باشد و به همین علت، یکی از سالم ترین برنج های ایرانی شمال است؛ چرا که به سم شیمیایی کمتری برای دفع آفت ها نیاز دارد و کود صنعتی کمتری نیز برای تولید آن استفاده می گردد.

 

برنج دم سیاه صدری گیلان
دم سیاه صدری ، برنجی با کارایی بالا در پخت می باشد

برنج دم سیاه صدری گیلان

برنج دم سیاه صدری گیلان، جزو برنج های دست بالا و اعلا به حساب می آید؛ عطر خوبی دارد و رنگ سفید دانه آن ، گویی رگه بسیار نازکی از رنگ کرم روشن را دارا می باشد.

تفاوت برنج دم سیاه با برنج هاشمی بسیار اندک است و از نظر بسیاری از ویژگی ها ،این برنج به برنج هاشمی شبیه است و در واقع به نوعی برادر آن حساب می شود. ما در شالیزارهای خود ، وقتی که بین مقدار محصول دم سیاه در هر هکتار با برنج هاشمی مقایسه کمی انجام دادیم ، متوجه شدیم که محصول دمسیاه در هر هکتار، کمتر از محصول هاشمی در همان هکتار است.

فروشندگان برنج در شمال ایران ، سال هاست که بر روی برند “دم سیاه صدری ” در بازار کار می کنند و آن را به عنوان یک برند برنج شهری در شهرهای شمال و به خصوص گیلان تبلیغ می نمایند.

 

برنج طارم دارای حداقل ده عنوان گوناگون می باشد
برنج طارم ، خانواده ای شلوغ و رنگ و وارنگ است!

برنج طارم مازندران

طارم یک خانواده شلوغ است ! خانواده ای که حداقل ده فرزند دارد.

طارم نام کلی ای برای تعدادی از برنج های خوب و خوش پخت است که کاشت آن ، با اینکه در همه مناطق شمال از روستاهای گیلان گرفته تا مازندران و گلستان ، وجود دارد.

طارم هاشمی مازندران  و در کنار آن طارم عطری محلی مازندران، از برنج های پرعطر و خوش نشین است که پخت و عطر آن ، گوارای وجود بسیاری از هم وطنان عزیز ایرانی می باشد.

کشاورزان شهرهای فریدون کنار، دابودشت، محمودآباد و روستاهای اطراف، در این سال ها به کشت دوم برنج طارم و دیگر برنج ها روی آورده اند و با وجود تمام اختلاف نظرهایی که در میان مسوولین و کارشناسان در زمینه کاشت دوم برنج وجود دارد، به کشاورزی خویش مشغول می باشند.

 

برنج علی کاظمی ، خوش عطر ترین برنج شمال است
برنج علی کاظمی ، را شاید بتوان پرعطرترین برنج ایرانی به حساب آورد

برنج علی کاظمی

داستان کشف برنج علی کاظمی نیز همانند برنج هاشمی است ؛ یعنی در روستایی در فومن  به دست کشاورزی با نام علی کاظمی کشف شد و پس از آن ،دردیگر نقاط استان گیلان ، طرفداران خودش را پیدا کرد. گفته شده که آب و هوا و خاک نواحی غربی استان گیلان (صومعه سرا و فومن) می طلبد که برنج علی کاظمی در این منطقه ها کاشته بشود.

در بررسی هایی که انجام شده مشخص شده که برنج علی کاظمی ، به همراه برنج طارم، جزو پرعطرترین برنج های عطری و معطر ایرانی به حساب می آورند که جان و دماغ هر بوینده ای را از عطر مسحور کننده خویش ، به اوج  لذت می رسانند.

 

برنج شیرودی ، برنج خوبی است
برنج شیرودی ، نمره اش 16 می باشد!

برنج شیرودی شمال

گرچه شیرودی از برنج های میان رده و متوسط شمال است ، اما با این حال باز هم در کنار برنج های خوب شمال ، خوش درخشیده است( ما به آن از 20، نمره 16 داده ایم!).

در طول این سال ها که ما در تولید و توزیع برنج حضور داشته ایم، یکی از گزینه های اصلی مسوولین خرید کارخانه ها ، شرکت ها یا گروه های صنعتی بزرگ، همین برنج شیرودی است؛ چرا که از برنج های پر محصول خوب و جون دار ایرانی است و هم این که قیمت مناسب تری را دارا می باشد .

شیرودی ویژگی هایی دارد که برنج های خارجی را به راحتی ضربه فنی می کند و مصرف آن را در مقایسه با برنج های خارجی، دل پذیرتر می نماید. از جمله این که رنگ بهتری دارد و قدش هم از برنج های دیگر ، بلندتر و استخوانی تر است. البته عطر و طعم آن به اندازه برنج هاشمی نیست، ولی هم چنان جای خود را در خانواده برنج های ایرانی شمال حفظ کرده و به انقراض کشیده نشده است.

 

برنج های پرمحصول، محصول بیشتری نسبت به برنج های اعلا در هر هکتار دارند
برنج های پرمحصول، محصول بیشتری نسبت به برنج های اعلا در هر هکتار دارند

 

برنج های پرمحصول

برنج های خزر ، بی نام ، ندا ، حسنی ، سپیدرود، نعمت ، شفق ، فجر ، درفک ، بهار1 ، آمل 3 ، گیلانه و ساحل از برنج های پرمحصولی هستند که در شمال ایران ، کم و بیش کاشته می شوند.

برخی از این برنج های پرمحصول، حاصل ترکیب بین دو برنج مختلف است که در موسسات تحقیقاتی برنج به دست آمده است. مثلا برنج آمل 3 ، از فیلیپین آورده شده و برنج های ساحل و شفق، ترکیباتی از برنج باسماتی پاکستان است.

تعدادی از این برنج های پرمحصول، در حال حاضر  آن قدر کم کاشته می شوند که می توان گفت که کاشته نمی شوند و در واقع جزو برنج های منقرض شده به حساب می آیند.

 

 

برنج های منطقه ای

برنج هایی در برخی مناطق کاشته می شود که شبیه به برنج های دیگر مناطق است، اما مردم آنها، نام های خاصی را بر آنها نهاده اند. از جمله برنج “جمشید” که به آن ” جمشیدجو” نیز گفته می شود از برنج هایی است که در جلگه مرکزی گیلان ، طرف داران خاص خودش را دارد.

هم چنین برنج مصیب در رودسر یا برنج رمضانی در نور و آمل، از دیگر برنج هایی است که به نظر می رسد به ترتیب شبیه برنج دم سیاه و برنج فجر باشند.

 

برنج سرلاشه یا نیم دانه
لاشه ، سرلاشه یا نیم دانه، از نژاد و جنس و ذات همان برنج اصلی است

برنج سرلاشه یا نیم دانه

سرلاشه یا نیم دانه، در واقع برنج محسوب نمی شود؛ بلکه دانه های شکسته شده در اندازه های مختلف از برنج های دیگر است که پس از سورت شدن در شالی کوبی، به دست می آید.

سرلاشه یا نیم دانه هر برنج ، با سرلاشه یا نیم دانه برنج دیگر متفاوت است؛ ولی از نظر ویژگی های پخت، تقریبا همان ویژگی های پختی برنج اصلی ای که از آن به دست آمده را دارا می باشد.

یکی از بهترین سرلاشه ها، سرلاشه طارم مازندران  و سرلاشه هاشمی گیلان است که هر دوی آنها، پخت و قیمت خوبی را نیز دارا می باشد.

 

قیمت برنج ایرانی شمال 1402

قیمت برنج ایرانی شمال از گیلان و مازندران در سال ۱۴۰۲ قیمت برنج شمال ایران از استان های سرسبز شمالی گیلان و مازندران و شهرهای مشهور شان آستانه اشرفیه، لاهیجان، لنگرود ، آمل ، چمستان، بابل و دیگر روستاهای مثال زدنی با برنج های درجه یک و اعلا تازه و امساله قیمت برنج بازار شمالادامه »قیمت برنج ایرانی شمال 1402

یوسف هاشمی، کاشف برنج هاشمی گیلان، در اسفند 1401 بدون هیچ گونه قدردانی ملی درگذشت!

یوسف هاشمی، کاشف برنج هاشمی گیلان، در اسفند 1401 بدون هیچ گونه قدردانی ملی درگذشت! یوسف هاشمی ، در سال 1395 تصادف سنگینی داشت که آسیب زیادی به او وارد کرد و انرژی زیادی را از او در سال های پایانی عمرش گرفت   شاید برای شما هم این پرسش ها پیش آمده که چهادامه »یوسف هاشمی، کاشف برنج هاشمی گیلان، در اسفند 1401 بدون هیچ گونه قدردانی ملی درگذشت!

برنج هاشمی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

ما قصد داریم تا در این نوشته، پاسخ پرسش های زیر را پیدا نماییم : برنج هاشمی چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟ علت نام گذاری برنج هاشمی به نام هاشمی چه می باشد ؟ ویژگی های برنج هاشمی چه چیزهایی است ؟ قیمت برنج هاشمی ، امروز چند است؟ شکل ظاهری برنج هاشمیادامه »برنج هاشمی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

فیلم چگونگی کشف برنج هاشمی

برنج هاشمی ای که این روزها در هر مغازه برنج فروشی ای در شمال ، تهران یا دیگر شهرهای ایران یافت می شود، توسط یوسف هاشمی کشف شده است. کشاورزی متولد 1326 از استان گیلان که در سال 1401 درگذشت. او ساکن روستای چاپارخانه در اطراف خُمام رشت بود. یوسف هاشمی ، کاشف برنج هاشمیادامه »فیلم چگونگی کشف برنج هاشمی

11 دیدگاه دربارهٔ «بهترین و محبوب ترین انواع برنج شمال ایران و بررسی و مقایسه آنها»

  1. درود.
    ما که برنج‌شناس نیستیم و فقط اعتماد می‌کنیم، چجور بفهمیم برنجی که می‌فروشند مخلوط‌شده‌ی چند برنج دیگر نیست؟

    1. مخلوط شدن یا به اصطلاح، قاتی شدن برنج به راحتی توسط افرادی که برنج شناس نیستند قابل تشخیص نیست و نیاز به تجربه فراوانی دارد. ولی به صورت خلاصه می توان به شکل و اندازه برنج، رنگ برنج و هم چنین بافت سطحی و ساختاری آن توجه نمود تا بتوان این موضوع را تشخیص داد.
      پیشنهاد ما تهیه برنج از منابع معتبر می باشد.

  2. وحید از شیراز

    اگر نمونه های برنج هر منطقه رو ببنید به راحتی میتونید دونه های برنج هر منطقه رو جدا کنیدبرنج اهواز رگه قرمز رنگی داره که قابل تشخیص هست ،برنج فیروز اباد فارس تپل وسفید هست ،برنج یاسوج رنگ قرمز رنگی داره برنج کامفیروز استان فارس رنگ روغنی با عطر فراوان داره برنج عنبر بو تپل وبه اصطلاح بزر چمپه کوتاه قد هست ،تست شفته شدن یا جوش خوردن برنج به راحتی با گذاشتن دانه برنج در زیر دندان مشخصه

  3. سلام من بیست کیلوبرنج صدری درجه یک میخوام بهترین نوعش ولی کرمان هرکجا میگردم گیرم نمیاد.میخواستم بدونم تو کرمان نمایندگی فروش دارید

    1. سلام. خیر. ولی با کمترین قیمت برای شما ارسال می شود. به صرفه است که شما مستقیم از شمال برنج دمسیاه را تهیه نمایید.

  4. هادی عشقی موحد

    سلام. این روز ها فهمیدم برنج هاشمی انواع مختلف دارد. از جمله چوله نازک_چوله کلفت_ جمشیدی.
    البته به نوع چوله نازک ان صدری زود رس هم گفته شده است. نوع جمشیدی بنا به شنیده ها پر محصول تر است نزدیک است به برنج خزر.
    از شنیده ها چنین استنباط شده که دانه چوله کلفت درشت تر و دانه چوله نازک باریک تر است. خیلی مایلم انها که میتوانند به ارتقا دانسته ها در این زمینه صحبت کنند بنویستند سپاس پاینده باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی: چالوس، خیابان سعدی
شعبه یک: ۰۱۱۵۲۲۲۳۲۷۰
شعبه دو: ۰۱۱۵۲۲۴۷۴۱۷
همراه: ۰۹۱۱۳۹۱۴۲۱۲