پرش به محتوا

بلندترین برنج ایرانی شمال

کدام برنج ایرانی به خصوص برنج هایی که در شمال ایران کاشته می شود، بیشترین قد و اندازه را پس از پخت دارد و قدبلندتر و کشیده تر می شود؟ یا به قولی ، بیشترین “رِی” و کشیدگی را دارد ؟

این که کدام برنج ایرانی موجود در بازار شمال در گیلان و مازندران، بلندتر می شود و رشیدتر می گردد و طول دانه پخته شده آن بیشتر از بقیه برنج هاست، سوالی است که بسیاری از ایرانیان ، از جمله شما خواننده عزیز نیز در ذهن دارید، برای همین ، بیایید به این موضوع ،با دقت بیشتری بنگریم و آن را واکاوی و بررسی نماییم.

 

چگونگی آزمایش

برای این که متوجه بشویم کدام برنج ایرانی شمال در میان برنج های اصلی موجود در بازار گیلان و مازندران، کشیدگی و اندازه طولی بالاتری دارد، آزمایش پخت انجام شد و دانه های برنج، بلافاصله پس از پخت، با “قطر سنج” ( کولیس ورنیه) اندازه گیری شد.

در این آزمایش های اندازه گیری رِی و اندازه دانه پخته شده ، گروه های اصلی برنج ایرانی شمال ، یعنی برنج های “هاشمی ، دم سیاه ، علی کاظمی و طارم” مورد بررسی قرار گرفت که نتایج جالبی به دست آمد که می بایست با دقت به آن توجه کرد.

بلندترین برنج ایرانی، برنج هاشمی است

بلندترین برنج ایرانی شمال

در بررسی های به عمل آمده از نتایج آزمایش ها مشخص شد که برنج هاشمی، با کشیدگی ای نزدیک به 13 میلی متر، در صدر برنج های شمال قرار دارد. این نشان دهنده آن است که برنج هاشمی، یکی از پراستعدادترین برنج ها در زمینه پخت دانه برنج می باشد.

در رتبه دوم ، برنج ” دم سیاه “قرار گرفت که دانه پخته شده آن در حدود نیم میلی متر از برنج هاشمی کوتاه تر است؛ ولی با توجه به این فاصله اندک، می توان برنج دم سیاه را نیز برنج بلندپخت ای به حساب آورد که پا به پای برنج هاشمی، در کورس پخت دانه ها، موفق بوده است.

اما در رتبه سوم، برنج علی کاظمی که مشهور به برنج قد کوتاه ای می باشد، توانست که با اندازه دانه پخته شده ای نزدیک به 11.5 میلی متر، بالاتر از متوسط اندازه برنج های طارم قرار بگیرد که این نیز ، خود نتیجه جالب و در خور توجه ای است.

برنج طارم را نیز فراموش نکنید که در بند بعد، درباره آن توضیح بیشتری خواهیم داد.

بررسی قد و اندازه برنج ایرانی شمالاندازه های متفاوت ری و کشیدگی دانه دربرنج های طارم

نباید تصور کنید که اگر تا به حال، از برنج طارم نام نبرده ایم، به این معنی است که کوچک ترین و کوتاه ترین دانه پخت را دارد و خانواده برنج طارم و انواع گوناگون آن، از نظر اندازه پخت ناموفق بوده اند؛ بلکه علت اصلی ای که ما برنج طارم را در رتبه چهارم قرار دادیم این بود که نتایج به دست آمده اندازه دانه پخته شده برنج، بسیار با هم دیگر متفاوت بوده است ؛ به طوری که پخت و کشیدگی برخی از برنج های طارم ، بسیار بلند و خوب و هم اندازه با برنج هاشمی ( در حدود 13 میلی متر) بوده است و در مقابل، اندازه  برخی دیگر از برنج های طارم ، بسیار کوتاه تر ( در حدود 10 میلی متر) پخت داشته اند.

بنابراین تصمیم گرفته شد با جمع آوری داده های به دست آمده از آزمایش های پخت و تقسیم بندی آنها به تعداد آزمایش ها یا همان گونه های برنج طارم، متوسط اندازه پخت برنج های طارم مشخص بشود که عدد به دست آمده ، در حدود 11 میلی متر بود که گروه برنج های طارم را در چهارمین رتبه از نظر کشیدگی و اندازه دانه پخته شده قرار داد.

 

خلاصه و جمع بندی

برای بیان خلاصه اندازه گیری ها و نتیجه آزمایش های به دست آمده، به صورت کوتاه و فشرده می توان طول تقریبی و حدودی رِی و کشیدگی دانه پخته شده برنج های ایرانی شمال را به ترتیب زیر ، از بلندترین به کوتاه ترین بیان کرد:

 

یک- برنج هاشمی: 13 میلی متر

دو – برنج دم سیاه : 12.5 میلی متر

سه – برنج علی کاظمی: 11.5 میلی متر

چهار – متوسط گروه برنج های طارم: 11 میلی متر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی: چالوس، خیابان سعدی
شعبه یک: ۰۱۱۵۲۲۲۳۲۷۰
شعبه دو: ۰۱۱۵۲۲۴۷۴۱۷
همراه: ۰۹۱۱۳۹۱۴۲۱۲