پرش به محتوا
برنج هاشمی در کنار رشته کوه البرز

شاید برای تان این پرسش جالب هم پیش آمده که بهترین و برترین و عالی ترین و درجه یک ترین برنج های شمال در شالی زارها و مزارع شهرها و روستاهای استان های شمالی گیلان ، مازندران و گلستان ، در جلگه ها و دشت های شمال به دست می آیند، یا در دامنه کوه ها یا در زمین ها نزدیک به کنار دریای خزر یا همان کاسپین تاریخی و یا کنار جنگل های پرپشت و پرتراکم هیرکانی .

چون در بین صاحب نظران برنجی ایرانی ، اختلاف نظر است که برنج ای که امواج دریا و بادهای دریایی در نزدیکی آن باشد بهتر است یا برنجی که از آب و هوای نزدیک به جنگل برخوردار باشد و یا باز هم برنجی که در جلگه های پهناور یا باریک شمال، به سان و شکل دشتستان هایی بهشتی ، گسترانیده شده و سبز و خرم شده است ، بهترین و اعلاترین و خوب ترین برنج های اعلای شمال است .

 

آب و خاک و دما ،اصل های مهم اول است

برای پاسخ باید گفت که بهترین و عالی ترین و برترین برنج شدن ، یا در حقیقت و واقع ، همه چیز ، به آب و خاک و دمای آن سال ای که برنج کاشته می شود بستگی دارد.

جان مایه رشد حیاتی برنج و دیگر محصولات کشاورزی آب و خاک است و در مرحله بعدی، دما و شرایط بارشی سال کشاورزی ای که محصول در آن سال به دست می آید.

گاهی دمای بادهایی که از سمت دریا وزیده می شود، سبب می شود که برنج ای که در زمین های کنار دریا کاشته می شود، بهترین برنج های شمال بشوند و کیفیت خیلی خوبی داشته باشند؛ در حالی که ممکن است این مساله در سال های بعد ، تکرار نشود و بر عکس آن، در زمین هایی که نزدیک به کوه یا جنگل هستند، به دلیل بارش ها و دمای هوا، کیفیت مناسب تری برای کاشت برنج به وجود بیاید.

 

چگونگی بارش های فصلی

بارش و تناوب آن و شدت و تکرار و میزان آن، خود الگوی مهمی در رشد و نمو برنج است؛ این که بارش ها در چه زمانی شروع بشود و چه زمانی از مقدار آن کاسته بشود و خود بارش ، چه تاثیری بر برنج بگذارد ، خود مساله ای پیچیده و مهم است که یک کشاورز، با سال ها کار کردن تجربی ، متوجه تاثیر و اثرگذاری آن می شود.

همیشه بارش ها ، خوب نیست و گاهی بارش های بی موقع و غیرفصلی سنگین، به جای آن که برای کشاورز ، نیکو و مایه خوش شانسی باشد، سبب عذاب و حرص خوردن او می شود. بنابراین غیر از کیفیت آب ، خاک و دما ، شکل و پراکندگی بارش های سالیانه یا ماهیانه، فاکتور مهمی در بازی برنج و برنج کار است.

برنج کنار دریا بهتر است یا برنج کنار کوه
برخی از افراد، طرف دار بی چون و چرای برنج های کنار دریا هستند

کشاورزی برنج و پارامترهای متغیر

فراموش نکنید که کشاورزی، یک امر مطلق نیست و نسبی است و کشاورزی برنج نیز، به عنوان شاخه و زیرمجموعه ای از علم و هنر کشاورزی ، به همین گونه است؛ پارامترهایی که در کشاورزی کنونی وجود  دارد، نسبی هستند و کاملا در اختیار و کنترل انسان ها یا کشاورزان قرار ندارند ؛ البته شاید در آینده انسان به جایی برسد که کنترل همه چیز را در دست بگیرد که اگر آن طور هم باشد، باز هم امیدواریم که این کنترل، در اختیار انسان های دل سوز باشد، نه سودجویان غیر دل سوز به حال  انسان ها.

از جمله این پارامترها، همین موضوع آب و هوا است؛ آن هم با توجه به تفاوت های زیادی که  در سال های کنونی در آب و هوای شمال ( همراه با دیگر نقاط زمین) ایجاد شده است.

پس جان کلام آن که صرف این که یک برنج، برنج کنار دریا باشد یا برنج کوه و جنگل باشد ، یا جلگه ، یا برنج یک منطقه خاص ، سبب بهترین شدن و خوب شدن آن برنج نخواهد شد ؛ چون برخی ها ، جنگل را نشان می دهند و می گویند ببین این زمین چه قدر به جنگل نزدیک است، یا برعکس ، آبی دریای کاسپین را نشان مشتری می دهند و می گویند ببین که این زمین، دو متر از دریا فاصله دارد ؛ به نظر ما  ،این ها دلیل  های اصلی نیست؛ دلایل و علت های اصلی، چیزهای دیگری است و آن آبی است که برنج با آن سیراب می شود و خاکی است که با آن، برنج تغذیه می شود و دمایی است که برنج در آن ، کاشته می شود؛ بگذریم که ژنتیک خود برنج و  شرایط کاشت و داشت و برداشت نیز از جمله مسایل و نکته های مهم و قابل توجه و غیرقابل تردید است.

 

بکر بودن ، همه چیز نیست

گاهی برخی مشتریان پرکوشش و کنجکاومان را می بینیم که به دنبال برنج های بکر، در مناطق و جاهای بکر شمال هستند و تصور می کنند که اگر برنجی که تهیه می کنند ، به فرض در منطقه ای باشد که آنها به سان کریستف کلمب، اولین بار آن را کشف کرده باشند، بهترین برنج دنیا را یافته اند!

متاسفانه ما به این مشتریان مان می گوییم که تقریبا دیگر هیچ جایی در شمال، به همین شکل فعلی ، بکر و کم رفت و آمد نیست؛ چه برسد به این که در آن مناطق ، تصور بشود که برنج هم کاشته می شود.

به لطف شبکه های اجتماعی و به همت کسانی که مراقب محیط زیست ( هستند یا نیستند!) ، مناطق گوناگون شمال ایران به همه نشان داده می شود و همه تقریبا می توانند با یک جستجوی ساده، دریابند منطقه ای که روی نقشه می بینند، از چه حال و هوا و حس و حالی برخوردار است.

بنابراین باید قاطعانه گفت که حتی بکر بودن یک منطقه و این که پای گردش گران یا ویلاسازان گرامی ، کمتر به آن جا باز شده باشد، سبب نمی شود که فقط به این نکته توجه کرد که آن برنج، بهترین و عالی ترین و برترین برنج شمال قلمداد بشود و دیگر به نکته های دیگری که با استفاده از آنها، باید بهترین برنج های شمال را تشخیص داد ، توجه نشود.

نتیجه آن که ، بهترین برنج ها ، به صورت مطلق، ارتباطی به محل کاشته شدن شان یا تولید و به دست آمدن شان در کنار کوه یا دریا یا جنگل و دشت ندارند و این پارامترها، می تواند تنها بر پاره ای از مسایل مرتبط با کیفیت تولید برنج شمال تاثیر بگذارد و نه بر همه آنها .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی: چالوس، خیابان سعدی
شعبه یک: ۰۱۱۵۲۲۲۳۲۷۰
شعبه دو: ۰۱۱۵۲۲۴۷۴۱۷
همراه: ۰۹۱۱۳۹۱۴۲۱۲