پرش به محتوا

روش تشخیص یا شناسایی بهترین برنج ایرانی شمال از گیلان و مازندران و گلستان ، مساله ای است که فکر بسیاری از خریداران را در هنگام خرید به خود مشغول می کند. آنها دوست دارند بدانند که چگونه می توانند برنج خوب را با یک نگاه تشخیص بدهند و شناسایی کنند و راه و راز و رمزهای شناختن و فهمیدن برنج اصلی را از غیر اصلی ، درک کنند و متوجه بشوند.

بهترین روش تشخیص برنج، پختن برنج است

اگر بخواهیم از آخر ، پاسخ این سوال را بدهیم ( !) باید بگوییم که بهترین روش متوجه شدن و تشخیص چگونگی کیفیت برنج، پختن برنج است ؛ قابلمه و دیگ پلو، بزنگاهی است که می توان آن را با پل صراط مقایسه کرد!

هیچ برنجی نمی تواند بد باشد و از قابلمه ، به سلامت عبور کند؛ قابلمه ، کسی نیست که به این سادگی ، برنج های بد بتوانند بر سر آن کلاه بگذارند. بنابراین همیشه یادتان باشد که برنج ، هر شکلی که دارد ، شیوه محک زدن آن ، پختن آن است. ظاهر ، نباید دلیلی باشد برای این که شما فکر کنید که بهترین برنج را خواهید خرید. ( این را به خصوص برای آنهایی می گوییم که فکر می کنند اگر به صرف این که برنج شان را از مزرعه ، شالی زار یا کارخانه شالی کوبی بخرند، برنج شان بهترین برنج است؛ نه خیر آقا یا خانم !این طور نیست. )

 

شناسایی بهترین برنج از روی ظاهر برنج

مساله بعدی این است که حالا فرصت ندارید که بهترین برنج را تشخیص بدهید؛ خب چه باید کرد. اول آن که بدانید که شکسته بودن برنج ، کیفیت پخت آن را پایین نخواهد آورد؛ بلکه در دید بصری غذایی فقط تاثیر خواهد داشت. خرد بودن برنج، تاثیری بر کیفیت ندارد . اصلا بگذارید یک جور دیگر بگوییم خدمت شما: اگر برنج تان ، هیچ خردی نداشت و ده تا الک هم خورده بود و یک دانه شکسته هم نداشت، باز هم این دلیل نمی شود که برنجی که می خرید، بهترین برنج است. چرا که یک برنج بد ، با ذات آن برنج، بد می شود؛ نه با شکسته بودن و خرد داشتن اش.

می دانید مثل چیست: انسانی را تصور کنید که آرایشگاه رفته و تر و تمیز شده ، ولی از درون، دارای یک بیماری  است؛ از سوی دیگر انسانی دیگر، ممکن است که چندین سال هم  سر و پیک اش به سمت آرایشگاه نرفته باشد و به ظاهر ژولیده و پولیده باشد، اما انسان سالم و بدون نقصی باشد.

منظور آن است که برنجی که شکسته دارد، همانند همان آدمی است که آرایشگاه نرفته است؛ در واقع الک زدن برنج، کیفیت باطنی آن را بالا نمی برد؛ بلکه کیفیت ظاهری آن را افزایش می دهد.

هم چنین رنگ برنج ، حرف های زیادی با شما می زند که با کمی آگاهی در مورد آن، می توانید خرید بهتری داشته باشید.

 

برنج یک دست و شبیه به هم

اما موضوع دیگری که در تشخیص ظاهری مهم است، شبیه بودن ظاهری دانه های برنج به یکدیگر است. اگر برنج شما ، برنجی است که قرار است دانه های آن لاغر باشد، باید بخش اعظم دانه های آن لاغر باشد؛ اگر قرار است که تپل و گرد باشد، باید همه آن ، تپل و گرد باشد. یعنی آن که شکل فیزیکی و هندسی برنج ها، یا دانه های برنج، می بایست به هم شبیه باشد.

برنج را بر روی دستان تان ، خوب بررسی کنید؛ مشتی بگیرید و خوب به آن نظر بیندازید. فیزیک دانه ها برنج ، تقریبا باید شبیه به هم باشد. اگر دیدید که دو جور برنج می بینید، در واقع شما با ابتدایی ترین و معمولی ترین روش قاتی کردن برنج، یعنی قاتی کردن مستقیم ( یا قاتی کردن لوله ای برنج !) مواجه شده اید.

 

خشن بودن یا ملایم بودن پوست برنج

اگر برنج کمی پوست خشن ای داشت، برنج کهنه است؛ ممکن است که یک نوع گرد و خاک هم از خودش داشته باشد؛ این گرد و خاک ، به کارخانه و زمان تراش دادن یا سفید کردن برنج بر می گردد. اگر برنج ، شفاف تر و درخشان تر بود، برنج تازه است. این ها را بدانید بد نیست. البته متاسفانه حقه بازی هایی هم وجود دارد. مثلا برنج پرمحصول را در کارخانه ، آن قدر تراش می دهند که شبیه برنج اعلا بشود تا شما تصور کنید که اعلاترین و درجه یک ترین برنج شمال است ؛ در این حالت، حتی کارشناسان و فروشندگان حرفه ای برنج هم نمی توانند تشخیص بدهند که آن برنج، برنج خوبی است. باز هم بر می گردیم به همان حرف اول مان که قابلمه، میعادگاه همه برنج هاست.

برنج تان را به میدان قابلمه ببرید؛ اگر سربلند بیرون آمد، برنج خوبی  است! این را فراموش نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی: چالوس، خیابان سعدی
شعبه یک: ۰۱۱۵۲۲۲۳۲۷۰
شعبه دو: ۰۱۱۵۲۲۴۷۴۱۷
همراه: ۰۹۱۱۳۹۱۴۲۱۲