پرش به محتوا

ما برای پاسخ به این سوال که قیمت بهترین برنج ایرانی شمال چند است یا این که نرخ برنج درجه یک و اعلای ایرانی – که برنجی به پای کیفیت آن نمی رسد – در چه حدی است ، به شما می گوییم که به نظر ما ، برنج های ایرانی ، هم چون گل هایی هستند که در گلستان شمال ، در حال کاشت می باشند ؛ بنابراین همان طور که گل ها ی گلخانه ها ، قیمت های مختلفی دارند و شما هستید که تعیین می کنید که چه گلی می خواهید و آن گل ، برای شما بهترین گل می شود، برنج های شمال نیز به سلیقه شما ، بهترین برنج شمال می شوند و این شما هستید که با انتخاب برنج تان ، تعیین می کنید که قیمت و نرخ بهترین ، عالی ترین و برترین برنج ایرانی شمال ، در چه حد و اندازه ای قرار دارد.

بنابراین قیمت بهترین برنج شمال ، لزوما به معنی ارزان یا گران بودن آن نیست و شاخص ، در این جا در ابتدا خواسته و میل شما ، و سپس ، قیمت و نرخ برنج شمالی است.

 

قیمت بهترین برنج های شمال در طی سالیان گذشته

در سال های گذشته ، ما آماری از برنج های مختلف استان های شمالی گیلان و مازندران و گلستان گرفته ایم و برنج هایی که گران تر و ارزان تر بوده اند را بررسی نموده ایم. در طی چندین سال گذشته ( دهه های هشتاد و نود خورشیدی ) یک گروه عمده از برنج هایی که همیشه در صدر قیمت ها قرار داشته است، برنج هاشمی و انواع آن ( هم چون صدری هاشمی یا طارم هاشمی یا هاشمی استخوانی) بوده است. در کنار آن ، برنج های طارم و دم سیاه نیز قیمت های نزدیکی داشته اند و بسته به این که از کدام شهر بوده اند و چه مقداری خرد داشته اند و پخت شان به چه صورت بوده ، قیمت های شان در رتبه دوم پس از برنج هاشمی قرار داشته است.

 

قیمت بهترین برنج های خاص شمال

برنج راتون(یا راتن) یا دونوج(که این یکی هم به شکل “دنوج”نوشته می شود) یا کشت دوم ، به دلیل آن که تناژ کمتری دارد و محصول کمتری دارد، قیمت و نرخ آن بالاتر است . هم چنین کسانی که برای برنج ارگانیک تبلیغات می کنند و آن را بهترین برنج می دانند، قیمت های برنج شان بالاتر از بقیه قرار داشته است. برنج قهوه ای نیز ، قیمت بالاتری نسبت به برنج تراش خورده یا سفید شده دارد و معمولا کمی گران تر است؛ البته خوردن برنج قهوه ای ، کار هر کسی نیست و مثل برنج دودی، با احتیاط آن را خریداری کنید که یک موقعی مجبور به تعویض نشوید. کلا همیشه برنج را امتحان کنید و اگر خوشتان آمد بخرید. این یک اصلی کلی است.

یک نکته دیگر هم در مورد برنج های خاص باید گفت که مبادا کسی بخواهد که برای فروش ، یک برنجی را جزو برنج های خاص جا بزند. مثلا بگوید که برنج من ، راتون طبیعی است که کود و سم شیمیایی نخورده است؛ در حالی که هم کود شیمیایی داده ، هم سم زده ، هم این که اصلا برنج اش راتون نبوده و همان برنج کشت اول بوده است.

این نکته درمورد برنج ارگانیک نیز صدق می کند و باید مراقب بود که چنین فضایی ایجاد نشود و یک موقعی از احتیاط و اعتماد بیش از حد، به دام های صرفا تبلیغاتی ای که برای مشتری پهن شده است ،افتاده نشود.

 

آیا برنج های ارزان شمال ، بهترین برنج ها نیستند؟

چرا نیستند؟ آنها هم هستند. این به شما بستگی دارد که چه برنجی را می پسندید؛ اگر آن برنج ، مطبوع شما بود، بهترین برنج و خوب ترین برنج شمال  همان است؛ مسابقه که نیست. همه چیز با دل شما تعیین می شود.

بنابراین اگر شما برنج های پرمحصولی مثل ندا ، فجر ، شیرودی یا طارم سنگی و … را انتخاب کردید و خوشتان آمد، آنها بی تردید بهترین برنج شمال هستند و قیمت شان هم ، عالی و مناسب و بهترین و خوب ترین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی: چالوس، خیابان سعدی
شعبه یک: ۰۱۱۵۲۲۲۳۲۷۰
شعبه دو: ۰۱۱۵۲۲۴۷۴۱۷
همراه: ۰۹۱۱۳۹۱۴۲۱۲