پرش به محتوا

می دانید ویژگی و مشخصات بهترین و خوب ترین و اعلاترین و برترین و درجه یک ترین برنج های خوب شمال چه چیزهایی هستند؟ چه صفاتی و مشخصه هایی دارند که آنها را برتر از برنج های دیگر نقاط ایران و حتی جهان می نماید؟ شاید که نه ، حتما خودتان زمینه و اطلاعات ای در این زمینه دارید؛ اما این صفحه را نیز بخوانید بدک نیست و ارزش ش را دارد که مطالعه ای بنمایید.

 

بو و عطر خوب و قابل قبول برنج

عطر خیلی از برنج ها و محصولات کشاورزی، دیگر مثل گذشته نیست؛ مثل سالیان دور نیست. یکی از علت های اصلی آن است که استقبال مشتریان برنج ایرانی ، به سمت برنج های روشن و شفاف رفته است و از این گونه برنج ها بیشتر استقبال می نمایند؛ بنابراین شالی کوبی ها و کارخانه های برنج هم ، به جای این که پوست برنج – که حاوی سبوس بیشتری است – را باقی بگذارند، بیشتر و بیشتر برنج را می تراشند تا آن را سفید کنند.

این تراشیدن بیشتر از اندازه برنج، سبب می شود که برنج شمال، روشن و شفاف و مشتری پسند بشود؛ در حالی که اگر برنج ، کمتر تراشیده و سفید بشود، با این که رنگ آن یک کمی قهوه ای تر و کدرتر است، اما ارزش غذایی بالاتری دارد.

با این وجود هنوز هم بو و عطر برنج های خوب شمال ، هنوز هم شنیدنی(!) و ستودنی و بوییدنی و مسحور کننده هست؛ چرا که هنوز هستند برنج های خوبی که عطرشان، بسیار برتر و بالاتر از برنج های خارجی و دیگر رقبای ایرانی شان می باشد.

گاهی برنج های خوب و اعلای شمال، قد کشیده ای دارند و عطر خوبی دارند و گاهی هم ، قدکوتاه و تپل مپل هستند؛ ولی در کنار آن، عطر و بوی مسحور کننده شان، مشام هر گرسنه ایرانی یا خارجی ای را سیر خواهد کرد.

 

ری و کشیدگی برنج در هنگام پخت

برنج های خوب شمال ، در هنگام پخت به خوبی قد می کشند و از آن چه که هستند، بهتر و زیباتر به نظر خواهند رسید. تراکم آنها در هنگام پخت به خوبی افزایش می یابد و این به دلیل این ویژگی آنهاست که افزایش قد و طول ( یا همان “رِی” ) مناسبی دارند.

همه گروه های اصلی موجود در بازار شمال که جزو گروه برنج های برتر می باشند، از جمله خانواده برنج های هاشمی ، دم سیاه و طارم ، این خصوصیت و ویژگی را با پاره ای اختلاف دارند و دارای ری و کشیدگی مناسبی در هنگام طبخ و پخت می باشند.

 

ماندگاری خوب برنج برای وعده های بعدی

برنج خزر که در دهه 60 ، گل سرسبد شالیزارهای برنج شمال بود، اکنون دیگر در کمتر جایی از شمال یافت می شود؛ این به آن دلیل است که یکی از مشکلات ش که درمانی بر آن نداشت این بود که در وعده های غذایی بعدی، دیگر به خوبی و تازگی وعده اول پختن نبود.

شما برنج هاشمی را بپز و بگذار بر روی گاز و فردا صبح، دوباره مراجعه کن و آن را استفاده کن؛ انگار نه انگار که از دیروز مانده است؛ همان طور سالم و تازه باقی می ماند. کمی هم اگر آب به آن اضافه کنید و به آن مقدار اندکی حرارت و گرما هم بدهید، دیگر انگار نه انگار که دیروز طبخ شده است؛ تازگی و ماندگاری و تازگی آن، بی نظیر و بی مانند است.

 

ظاهر خوب و برازنده برنج

بهترین و عالی ترین و برترین برنج های شمال از استان های گیلان و مازندران و گلستان، ظاهر خوب و برازنده و پسندیده ای هم خواهند داشت. اگرچه ویژگی های قبلی ای که گفته شد ، ( عطر و کشیدگی و ماندگاری) ، مشخصات و صفات مهم تری نسبت به این مورد هستند؛ ولی ظاهر خوب و برازنده و دارای خرد و شکستگی کم نیز در بهترین برنج های ایرانی شمال ایران ، می تواند نمادی از عالی ترین کیفیت آنها  باشد ؛ این نکته در مورد انواع گوناگون برنج های شمال صدق می کند.

 

رنگ برنج

رنگ برنج نیز نکته ای است که نباید خیلی به آن گیر بدهید؛ برخلاف این که برخی می گویند که برنج خوب و عالی ، برنجی است که باید شفاف باشد، یا رنگ کرم داشته باشد ، یا نخودی رنگ باشد یا هر توصیف دیگری که از رنگ دارند، به یاد بدارید که رنگ ظاهری برنج، عامل خوب شدن پخت آن نیست؛ بلکه یک عامل ثانویه و فرعی در کیفیت برنج به حساب می آید.

رنگ برنج در بسیاری از مواقع، از خاکی که برنج در آن کاشته می شود و عناصری که دارد تاثیر می پذیرد و رنگ می پذیرد؛ مثلا خاکی که در آن ، آهن بیشتری است، درصد ورود عنصر آهن به برنج نیز در آن افزایش پیدا می کند و ممکن است که رنگ برنج را کمی تیره تر نماید؛ در حالی که عناصر معدنی دیگر، ممکن است که همان نژاد برنج را دارای طیف دیگری از رنگ ظاهری بنمایند.

در کنار آن ، رنگ دانه های برنج ، به مقداری که در کارخانه شالی کوبی ، از پوست آن برداشته و تراشیده می شود نیز ارتباط دارد. هر چه پوست و شلتوک برنج، بیشتر برداشته بشود، رنگ آن سفیدتر و شفاف تر می شود و هر چه پوست بیرونی برنج، بیشتر موجود باشد، رنگ آن تیره تر و پوست آن خشن تر می شود.

ولی در مجموع، همه این ها باعث نمی شود که از روی رنگ برنج، بتوان کیفیت برنج را دریافت ؛ چرا که کیفیت برنج ، ویژگی ذاتی و درونی آن است و ارتباطی به مسایل ظاهری آن ندارد؛ بنابراین همان طور که گفته شد، زیاد در بند گیردادن به رنگ برنج نباشید و اگر وقت دارید، بدوید و آن را بپزید و در قابلمه، امتحان ش کنید.

 

جمع بندی و بسته بندی

در همه برنج های اعلا یا پرمحصول، با توجه به منطقه و ناحیه کاشته شده ، می توان برنج های برتر و یا حتی عالی ترین و بهترین را یافت؛ به شرط آن که شرایط آب و دما و هوا و کاشت ، چه آنهایی که قابل کنترل توسط کشاورز است و چه آنهایی که به کشاورز ربطی ندارد و به شرایط دیگر بستگی دارد، با هم دیگر هماهنگ و خوب کار کند و برنجی برتر و عالی و بهتر از دیگر برنج ها را به شما تحویل بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی: چالوس، خیابان سعدی
شعبه یک: ۰۱۱۵۲۲۲۳۲۷۰
شعبه دو: ۰۱۱۵۲۲۴۷۴۱۷
همراه: ۰۹۱۱۳۹۱۴۲۱۲