پرش به محتوا

بهترین برنج ایرانی شمال ، چه برنجی است

برای خیلی ها این سوال پیش آمده است که بهترین برنج ایرانی شمال و حتی فوق اعلا ترین برنج ایرانی  چیست یا برترین و عالی ترین برنج استان های شمالی ، کدام است و چه نام دارد؛ چرا که همه ما به صورت طبیعی دوست داریم که بهترین ها و درجه یک ترین و خوب ترین برنج ها  را استفاده کنیم و برنج نیز از این قاعده ، مستثنی نیست .

فروشندگان شمالی برنج ، چه در مازندران و چه در گیلان و چه در گلستان ، معمولا از برنج های گوناگونی نام می برند و می گویند که برنج اعلای واقعی ، این برنج است ؛ یکی می گوید که هاشمی و خانواده آن ، مثل صدری هاشمی ، بهترین برنج است ؛ یکی که دم سیاه دارد، تبلیغ دم سیاه خویش را می کند. آن یکی که طارم دارد، می گوید روی دست طارم برنجی نیامده است و خلاصه آن که هر کسی دارد سنگ برنجی را به سینه می زند و در میان این سینه زنی برنجی با این دسته شلوغ و پرسر و صدا، سخت است بتوان تشخیص داد و فهمید که بهترین برنج چه برنجی است.

 

 

از خرید برنج تان چه انتظاری دارید

کمی تامل کنید که چرا شما می خواهید برنج بخرید ؛ یعنی هدف شما از خرید بهترین برنج یا  مصرف آن به چه شکلی است؟ در واقع بهترین برنج را می خواهید بخرید که با آن چه کنید؟

آیا در خانه می خواهید استفاده کنید؟ یا این که می خواهید به مردم غذای نذری بدهید یا این که قصد دارید که در رستوران ، کترینگ یا تهیه غذایتان آن را سرو نمایید.

بنابراین پاسخ به این سوال که بهترین برنج ای که در شمال کاشته می شود چه برنج است ، بستگی مستقیم دارد به این که چه کسی این سوال را بپرسد و از برنج چه استفاده ای بخواهد داشته باشد. بنابراین ، ما پاسخ به این سوال را با طبقه بندی پرسش کنندگان ارائه خواهیم داد.

 

طبقه بندی مصرف کنندگان برنج

مصرف کنندگان خانگی برنج :

خانه جایگاه ای است که ما ایرانی ها به خصوص ، دیگر در آن با یک دیگر تعارف نمی کنیم و خودمان هستیم! یعنی معمولا اگر چیزی را دوست نداشته باشیم، می گوییم دوست نداریم و اگر هم دوست داشته باشیم ،می گوییم دلمان فلان چیز را می خواهد و نتیجه آن که ، دارای هیچ رودربایستی ای نیستیم. بنابراین هر چیزی که در خانه به دلمان بچسبد، آن را مصرف می کنیم و از مصرف کردن آن ، خجالت نمی کشیم.

بسیار پیش آمده که افرادی پیش ما آمده اند و برنج شکسته یا سرلاشه ( که برنج نیم دانه هم جزو آن است ) خریداری کرده اند و در کنار آن، برنج کامل هم خریده اند. آنها می گویند که ما این برنج شکسته را برای مصرف خانگی خودمان می خواهیم و برنج کامل ( یا نشکسته) را جلوی میهمان مان می گذاریم.

در واقع آنها تعارف را در خانه و با خودشان کنار گذاشته اند و با واقعیت های موجود زندگی می کنند و صد البته هم ما اعتقاد داریم که برنج شکسته یا سرلاشه ، از نظر کیفیت هیچ فرقی با برنج کامل یا برنج اصلی ندارد و هر دو شان یکی است. بنابراین این افراد با توجه به اقتصاد خانواده و بودجه موجودشان، بهترین برنج را انتخاب کرده اند. چرا که برنج های دیگر ممکن است که به آنها و اقتصاد شان، فشار وارد کند.

یا این که خیلی ها از برنج خال دار می ترسند و فکر می کنند که بمب اتمی است ! یا این که مرضی غیرقابل علاج ، این برنج گرفته است و وقتی هم که بپزند، آفتاب مهتاب در می آید و همان طور خال دار از آب در می آید.

در حالی که نمی دانند که برنج ، به دلایل گوناگونی ممکن است که خال دار بشود و این خال دار شدن، آفت برنج یا مریضی یا بیماری آن نیست که مسری و قابل سرایت باشد؛  بلکه به دلایلی این اتفاق افتاده است که برنج خال دار شده است. حال ، آن  کسی که می داند برنج خال دار چیست، بدون ترس و واهمه آن را امتحان می کند و اگر خوب در بیاید، آن را مصرف می نماید.

برای کسانی که نمی خواهند صرفه جویی خاصی در برنج داشته باشند و فقط به دنبال برنجی هستند که عطردار باشد و بوی خوبی داشته باشد و به قولی ، “بودار” باشد ، بهترین برنج های شمال ( بدون توجه به قیمت شان ) برنج های هاشمی ، دم سیاه و طارم عطری های محلی و دیگر خانواده و مشتقات آنهاست.

رستوران دارها و تالارها :

اگر رستوران دار هستید، رستوران تان در چه حدی قرار دارد؟ آیا رستوران شما، در شهرتان گران ترین رستوران به حساب می آید یا این که قیمت های شما در حد متوسطی قرار دارد

آیا شما می خواهید که قیمت برنج تان را پایین بیاورید تا هزینه تمام شده تان نیز پایین تر برود؟

رستوران دارها به این دلیل که برنج شان می بایست مزه و عطر خوبی داشته باشد و ری دار نیز باشد و از ظاهر مناسبی هم برخوردار باشد، بنابراین باز هم گروه برنج های ” هاشمی ، دم سیاه ، و طارم ” معرفی می شود. چرا که این برنج ها ، با ذائقه اکثر مشتریان سازگار است و معمولا در کنار خورشت ها و چلو ها ، بسیار خوش خوراک و خوب و مورد پسند قرار می گیرد. فقط نکته ای که باید به آن توجه کرد آن است که این برنج ها ، می بایست که خرد یا شکسته کمتری داشته باشد تا سلیقه مشتریان را بیشتر را راضی نماید.

استقبال کشاورزان:

در مورد تعیین بهترین برنج ایرانی شمال از نظر کشاورزان شالی کار در استان های گیلان و مازندران گلستان باید این طور نگاه کرد که سطح زیر کشت مزارع برنج آنها، بیشتر زیر کشت چه برنجی قرار گرفته است.

پس هر برنجی که کشاورزان ، بیشتر بکارند، نمایان گر انتخاب آنان برای پاسخ به پرسش بهترین برنج شمال است. در چندین سال گذشته ، بیشتری برنجی که معمولا در مازندران و گیلان کاشته شده است، برنج هاشمی بوده است. برنج هاشمی هم انواع مختلفی دارد که سرد و گرم است و نام های مختلفی هم بر آن گذاشته شده است. برنج صدری هاشمی ، طارم هاشمی . البته کشاورزان شمالی ، با توجه به آب و هوای منطقه شان و انتظاری که از کاشت برنج دارند، برنج های دیگری را هم انتخاب می کنند که ممکن است گم نام تر باشد، اما آنها هم برنج های خوبی هستند و جزو برنج های خوب شمال به حساب می آیند. مثلا برنج مصیب ، جمشید یا رمضانی ، از برنج هایی است که در مناطقی از شمال کاشته می شود و با این که برنج های خوبی هستند، اما سطح زیر کشت کمتری دارند.

مصرف کنندگان خارجی :

این اطلاعات فقط بر اساس آمار فروش سایت برنج فروش است و فقط بر اساس فروش خودمان از برنج های صادراتی به شما عرضه می شود.

تا به حال ، بر اساس آمارهایی که گرفته ایم، خریداران برنج ایرانی شمال از آمریکا و اروپا بیشترین برنجی را که سفارش داده اند ، به ترتیب برنج هاشمی گیلان و پس از آن طارم عطری محلی مازندران بوده است؛ اما قضیه در مورد خریداران برنج از کشور عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس کمی فرق می کند؛ به طوری که آنان، بیشترین حجم خریدشان از برنج های مازندرانی مثل برنج طارم یا عطری بوده و سپس در مرحله بعدی، برنج های گیلانی را خریداری نموده اند.

 

خلاصه کلام

اگر بخواهیم کوتاه و مختصر بگوییم که  بهترین برنج ایرانی شمال ، چه نام دارد باید عرض کنیم که به نظر ما، سالم ترین برنج ، بهترین برنج است(!)؛ هر برنجی که در زمین سالم تری کاشته شده باشد، آب و هوای بهتری داشته باشد، از نظر شیمیایی ، مواد صنعتی کمتری در خود داشته باشد و طعم و عطر بهتری داشته باشد و با مزاج و بودجه شما نیز سازگار باشد، برنج خوبی است و بهترین برنج شمال ایران به حساب می آید؛  چه  از نوع برنج های گران تر باشد و چه از نوع برنج های ارزان تر و پرمحصول.

حال این که در این میانه ، چه کسی طرف دار برنج مازندرانی است یا این که مشتری برنج گیلانی، دیگر به سلیقه خود مشتری ها باز می گردد.

3 دیدگاه دربارهٔ «بهترین برنج ایرانی شمال ، چه برنجی است»

  1. ممنون از مطالب مفیدتون، خیلی استفاده کردم. خیلی خوشحالم که سایت شما رو پیدا کردم. چند وقتی بود دنبال این اطلاعات بدردبخور میگشتم.

  2. سلام دسته بندی خوب ومنطقی برای مصرف کنندگان برنج ارایه داده اید . ممنون وسپاسگزارمِِِِِِِِِ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی: چالوس، خیابان سعدی
شعبه یک: ۰۱۱۵۲۲۲۳۲۷۰
شعبه دو: ۰۱۱۵۲۲۴۷۴۱۷
همراه: ۰۹۱۱۳۹۱۴۲۱۲